Het is zover...

4 juni 2018 - Gili Air, Indonesië

Het is eindelijk zover, na een maand thuis zitten sta ik op het vliegveld. In de auto ben ik al misselijk, het dringt nu pas tot me door dat ik echt ga. Ik ga mijn familie en vrienden 6 maanden niet zien. Eerst was het nog een droom en nu wordt het werkelijkheid. Het afscheid is emotioneel en ik zou stiekem wel weer mee naar huis willen rijden. Eenmaal in het vliegtuig wordt de spanning minder. Er is geen weg meer terug op dat moment. Ik heb 3 stoelen voor mijzelf, het eten is heerlijk en ik slaap veel. De 17 uur durende vlucht, met overstap in Dubai, is zo voorbij.

Tegalalang Rice TerraceStijf en moe stap ik uit het vliegtuig en voel ik de warmte al in de tunnel, ik begin gelijk te zweten. Ik sta een uur in de rij bij immigratie. Wanneer ik eindelijk aan de beurt ben vraagt de man waar ik vandaan kom. Wanneer ik Nederland zeg, antwoord hij ‘ik hou van jou’. Ik moet wel de 100ste Nederlandse meid zijn waar ie dat tegen zegt. Ik kan mijn taxichauffeur niet vinden, er staan zoveel mensen met bordjes. Even raak ik in paniek, ik vraag iemand wat ik moet doen. Hij adviseert mij om hem te laten omroepen. Zo vind ik mijn taxichauffeur en word ik weer rustig. Ik wil rechts instappen, maar realiseer mij dat ze hier links rijden. Het is een chaos op de weg, ik ben blij dat ik niet zelf hoef te rijden.

Eenmaal aangekomen in het hostel voel ik de jetlag in mijn hoofd.Beachclub Canggu Ik ontmoet een paar mensen waar ik de dagen daarna mee optrek. Maar ik moet nog erg wennen, de hele tijd in het Engels praten is vermoeiend en elke keer je verhaal opnieuw vertellen kost mij energie. De afgelopen 2 weken heb ik al zoveel gedaan dat het voelt alsof ik al een maand weg ben. Ik ben van Seminyak naar Canggu gereisd. Daarna naar Ubud, waar ik eindelijk een paar Nederlandsers ontmoet. Ik doe hier de klim Mount Batur voor de Mount Baturzonsopgang, het is een zware klim maar echt super mooi en zeker de moeite waard. Verder hang ik een beetje aan het strand, ga af en toe op stap en je kunt hier mooi snorkelen. Ondertussen ben ik op de Gili’s beland en morgen vertrek ik naar Lombok om mij klaar te maken voor de 3 daagse Rinjani trekking.

Bootje varenMet de scooter rond crossen is de beste manier om in de stadjes van A naar B te komen, dus ik besluit om er een te huren (wat ik best spannend vind). Links rijden is af en toe nog moeilijk en de wegen hier zijn ook niet al te best. Maar ik heb het overleeft! Als we dan toch bezig zijn met angsten overwinnen, waarom dan niet nog iets extra’s. 2 dagen terug zat ik met reisgenootjes heerlijk naar live muziek te luisteren. Na genoeg moed verzameld te hebben ben ik op de artiest af gestapt en heb ik gevraagd of ik een liedje samen met hem mocht zingen. Angst overwonnen 🙃Totaal out of my comfort zone, maar het voelde goed.

Het is gek om alleen te zijn. De eerste keer alleen in een restaurant barst ik bijna in huilen uit. Het zijn zoveel wisselende emoties en soms vraag je je af waarom je je vertrouwde omgeving hebt opgegeven voor dit. Maar je ontmoet zoveel inspirerende mensen en ik heb in deze 2 weken al weer veel  over mijzelf geleerd.

Me and my taxi driverDe Balinese mensen zijn ook erg inspirerend. Ze lijken allemaal erg gelukkig met wat ze hebben. Een van de taxichauffeurs vertelde mij een keer; ‘the key to happiness is embracing not only the body and the mind, but also the spirit’. Deze neem ik mee voor mijn reis de komende maanden.

1. Ramona Kooi:
    5 juni 2018
    Prachtig!! Super om je zo een beetje te volgen.. Erg knap wat je allemaal al hebt bereikt! We zijn trots op je!!
    Dikke kus
  2. Thea:
    5 juni 2018
    Lieve dochter, wat een prachtig verhaal heb je geschreven, zo reizen we toch een klein beetje met je mee. Geniet, ontspan en ontdek.......xxx
  3. Wies toine en Kids:
    5 juni 2018
    Geweldig om je zo te volgen. En je schrijft zo mooi. Ttots op je. Vervolg je reis meid en geniet. Dikke kus van ons
  4. Rivka Ben Attar:
    5 juni 2018
    Wat een leuke en fijne manier om ons zo mee te laten reizen in je verhalen. ! En wat een wijze taxichauffeur ! Geniet verder van je reis.. liefs Rivka
  5. Kees en Corrie:
    16 juni 2018
    Moi Lotte. Prachtige reis waar je mee bezig bent, indrukwekkend. Geniet ervan. We zullen je blijven volgen rond de wereld. Hier is het ook heet geweest. Op dit moment kijk ik naar Messi en de rest en zal het bij jou alweer hartstikke donker zijn. oh en eh je kunt op je profiel weer een aantal landen bijschrijven.. groetjes
  6. Dineke (tante ha ha):
    20 augustus 2018