Mijn eerste cultuurshock

9 juli 2018 - Hue, Vietnam

Tweeënhalve week geleden heb ik Indonesië achter me gelaten. Vanuit Bali, met een tussenstop in Kuala Lumpur, ben ik naar Ho Chi Minh gevlogen. Ho Chi Minh is een ontzettend drukke stad met een hoge luchtvochtigheid waardoor er een drukkende Hoi Anwarmte hangt. Aziaten zijn opdringerig in de grote stad. Ik moet hier erg aan wennen na de “layed back” cultuur van Indonesië. Ik word van alle kanten aangestaard als blanke blondine. Soms heb ik het gevoel dat ik een bijna uitgestorven diersoort ben. Er worden filmpjes van me gemaakt wanneer ik simpelweg met mijn backpack over straat loop. Ik realiseer me in het begin niet hoe groot de cultuurshock voor mij is.

De eerste dagen verblijf ik in Ho Chi Minh, een echte wereldstad. Daar ontmoet ik een Streetfood in Ho Chi Minhpaar leuke mensen waarmee ik de stad verken, ik ga naar het War Remnants Museum en de Ci Chu tunnels. Ik realiseer mij hoe weinig ik weet van de Vietnam oorlog, het is indrukwekkend om er meer over te leren. Het is bizar om door de tunnels te lopen en je te realiseren dat mensen hier in hebben geleefd. Na 3 nachten in Ho Chi Minh ben ik blij dat ik er weg ga, het is te druk voor mij. Ik verken eerst het zuidelijkere gedeelte van Vietnam. Spreek hier af met Kathryn, een Engels meisje dat ik in Indonesië heb ontmoet. Het is fijn om met iemand te zijn die ik al een beetje ken. Ik raak meer gewend aan alleen zijn, maar mis het veilige gevoel van thuis en vrienden/familie wel.

Na een paar dagen merk ik dat ik niet mezelf ben, ik ben moe van het reizen en socializen. Ik besluit een paar nachten naar Phu Quoc te gaan, een paradijselijk eiland naast Vietnam. Ik doe hier niet veel, maar laad weer een beetje op voor de reis naar Duinen Mui Nehet noorden. Ik verblijf 2 nachten in een privé bungalow, even wat tijd voor mijzelf. Dit doet mij goed.

Na Phu Gouc begin ik mijn reis omhoog. Ik ga met de bus. Ze rijden hier als gekken maar je kan niks anders doen dan je eraan over geven. Ik reis af naar Mui Ne, een strandplaats met duinen. Het is erg bijzonder om in een tropisch gebied te zijn en door de duinen te lopen. Het past niet op een of ander manier. Australian friends

In Mui ontmoet ik 2 Australische jongens waar ik een hele week samen mee reis. Het is fijn om even mensen om me heen te hebben die een langere tijd bij me zijn. Ik realiseer me steeds meer dat gezelschap voor mij waardevol is en dat ik op sommige momenten graag mijn reis samen met Canyoningiemand had gedaan. Ondanks dat is dit wel een ontzettend goede les voor mij.

Ik doe voor het eerst in mijn leven aan canyoningen in Dalat en reis daarna verder naar Hoi An. Ik word verliefd op Hoi An. Het is een idyllisch stadje, ‘s avonds verlicht met lantaarns. Magisch. 70 euro armer, maar vertrokken met een custom made Custom made jumpsuitjumpsuit in mijn tas.

Ik kijk erg uit naar het noorden; meer bergen en natuur. Gisteren heb ik op de scooter de Hai Van Pass gereden. 160 km naar Hue, met een groot gedeelte door de bergen. Het was vernoeiend maar geweldig. Ik kan niet wachten om meer te verkennen.

Hai Van Pass

1. Thirsa:
    9 juli 2018
    MIS JOU!!!!!! ❤❤❤❤

Ik geniet van jou prachtige verhalen lieverd.

Loveyou xxx
  2. Ramona Kooi:
    9 juli 2018
    Prachtig lieverd! Zo trots op jou, echt zo'n bewondering hoe jij dit zo doet!!
    Ik mis je!! Dikke kus
  3. Thea:
    10 juli 2018
    Dat is grappig, als ik denk, nu wil ik toch wel weer eens iets horen van je prachtige tocht is er weer een verhaal...... Je kunt het zo beeldend beschrijven Lotte en zo goed verwoorden wat je meemaakt en leert. Een avontuur wat vaak geweldig is maar ook zijn keerzijde heeft. Je komt in ieder geval rijker met ervaring weer terug.
    Een hele dikke digitale knuffel!!!!!
  4. L. Rozema:
    10 juli 2018
    Een cultuurshock meemaken op jou leeftijd lijkt me een hele ervaring, Dan moet je wel even tot rust komen op Phu Quoc. Gisteravond Erica op Reis gezien. Ik dacht meteeen aan Lotte op reis. Je had een filmploeg mee moeten nemen dan was Lotte op reis een topper geworden. De verslaggeving is heel goed. Vietnam een prachtig land met een afschuwelijk oorlogsverleden. Veel over gelezen . En nu nog meer via Lotte. Groetjes van Opa Rozema en blijf gezond zodat je nog volop kunt genieten van alles wat je onderneemt.
  5. Wies toine en Kids:
    Weer een mooi verslag. Ga zo door. Geniet met volle teugen. Veel liefs XXX
  6. Hans:
    10 juli 2018
    Wanneer je terugkomt , lieve Lotte, is een studie journalistiek een optie en word reisjournalist😉 Volgens mij de ideale combinatie voor jou; reizen en reisverslagen schrijven. Prachtig, beeldend beschreven, mooie foto's ter illustratie . Je neemt ons echt mee, we voelen de warmte en de beklemming van een drukke, vochtige stad als Ho Chi Minh maar ook de paradijselijke omgeving van groene oases, rotspartijen en indrukwekkende watervallen. Blijf vooral " beleven en " ervaren". Daar word je echt " rijker" van. Schrijven is ook bezinning, achteraf nogmaals beleven. Geweldig Lotte!!!! Er is nog zoveel te zien en te beleven de komende maanden. Blijf voor kijken en opnemen en af en toe delen met ons.
  7. Jenne Bleijenburg:
    11 juli 2018
    Lieve Lotte. ..er is al veel gezegd over je manier om je reis te delen.Ik ben het er allemaal mee eens. Ook denk ik dat het, door het zo te beschrijven, herinneringen voor het leven blijven....
  8. Ria:
    17 juli 2018
    Hallo Lotte, wat een prachtige verhalen en wat een beleving. Kan me heel goed voorstellen dat je in het begin ook wel momenten had dat je wel vliegend snel weer terug wilde van gemis van familie en vrienden en natuurlijk franklin. Je zet het zo geweldig op papier. We leven met je mee!! Had tot nu toe nog niets van me laten horen, erg druk met de trouwerij. Bedankt voor het leuke filmpje. Het deed ons heel wat. Voorzichtig en veel plezier en genieten verder. Dikke kus Taco en Ria
  9. Kees en Corrie:
    18 juli 2018
    Hallo Lotte

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag! De 18e toch? Mooie belevenissen heb je weer gehad! Geweldig! We wensen je een goed vervolg van je reis.
    Liefs Corrie en Kees