Verliefd op Lombok

20 juni 2018 - Kuta, Indonesië

Na ongeveer twee weken Bali ben ik via de Gili’s naar Lombok vertrokken. Mountainview cottageHet moment dat ik Lombok in rijd ben ik verliefd. Het is hier zo mooi en het tegenovergestelde van wat ik op Bali heb gezien. Super groen, nog de echte jungle, bergen en veel minder toeristen. Zoveel puurder. Ik ben erg blij dat ik de keuze heb gemaakt om hier naartoe te gaan. Ik heb een hutje gehuurd Het mooie Lombokvoor mij alleen met uitzicht op de bergen. Voor het eerst sinds mijn vertrek voel ik echt geluk. ‘s Avonds eet ik mee met de locals die in mijn accommodatie werken. Ze mogen vanwege de ramadan pas rond half zeven eten. Ze laten me allemaal verschillende lokale hapjes proberen. Het is fascinerend om met deze mensen te praten. Ik voel me hier welkom en ze vertellen mij meer over hun cultuur. Dit vind ik het fijne aan alleen reizen; dat ik meer open sta voor dit soort Hostelstaffontmoetingen.

Op Lombok wacht mij een zware beproeving. Een driedaagse wandeltocht naar de top van de Rinjani. Een 3726 meter hoge vulkaan. Ik heb twee dagen van te voren besloten om deze hike te doen en heb daarom eigenlijk geen idee wat mij te wachten staat.

Met goede moed en voldoende rust stap ik de volgende ochtend om acht uur ‘s ochtend met mijn backpack, van 17 kilo, bij een van de werknemers achterop de scooter. Dit vind ik even spannend, maar ik weet mezelf in balans te houden. Hier is het trouwens de normaalste zaak van de wereld om je hele hebben en houden mee te nemen op de scooter... Of op je hoofd. Een heel bos achterop je scooter of met je gezin van vier op één scooter is hier niet teveel gevraagd.

We beginnen de dag op 600 meter hoogte en zijn met een groepje van vijf. Er gaat één gids mee en drie dragers. De dragers nemen elk ongeveer 40 kilo op hun schouders met ons voedsel, tenten en slaapspullen. Ik voelde mij af en toe wel wat schuldig, dat deze mannen onze spullen moeten dragen omdat wij zo nodig die vulkaan op moeten. Het is verbazingwekkend dat deze mannen dit hele pad afleggen met dat gewicht op hun schouders en ook nog op hun slippers, het is namelijk een flinke klim.

Na ongeveer zeven uren wandelen, met af en toe een pauze, bereiken we het tentenkamp op 2641 meter hoogte. Dit gaat mij redelijk af, maar ik ben wel uitgeput. Het geweldige uitzicht maakt gelukkig alles goed.

We gaan vroeg naar bed en we staan om twee uur ‘s nachts weer op om naar de top te klimmen. Ik word wakker met minder slaap dan gewenst en een stijve rug, maar ik ben vastbesloten om die top halen. Top van de Rinjani

Het is een klim van nog eens 1085 meter omhoog. Ik doe er ongeveer drie uren over en ik heb wel tien keer gedacht om op te geven. Het is echt ontzettend zwaar. Het is grappig wat je gaat doen om jezelf te blijven motiveren. Ik ga liedjes zingen in mijn hoofd, uiteindelijk blijft het bij een stukje uit de film Finding Dory “just keep swimming, just keep swimming” Je bedenkt de gekste dingen als je uren achter elkaar wandelt. Het laatste uur is het heftigst, een uur verticaal wandelen in 40 cm dik losliggend lava gesteente. Bij elke stap zak je weer een halve stap terug en daarbij wordt het steeds kouder richting de top.

Het was voor mij erg bijzonder om te ervaren dat je toch meer aan kan dan je zelf denkt. Het is fysiek, tot nu toe, het zwaarste wat ik ooit heb gedaan. Maar ik heb de top gehaald en ik moest wel een traantje wegpinken van trots. Het uitzicht is adembenemend en de tocht meer dan waard.

Komodo boottripNa deze top volgen nog meer uren van afdalen en klimmen. Ik denk dat we in tweeënhalve dag ongeveer 24 uren hebben gewandeld. Het was een zware tocht maar vooral een bijzondere ervaring.

Ondertussen zit mijn reis in Indonesië erop, de vier weken zijn voorbij gevlogen. New friendsNa de trekking heb ik nog meer van Lombok verkend en ben ik op een vierdaagse boottrip richting Flores gestapt. Ik blijf af en toe wel strugglen met het gevoel van eenzaamheid. Je maakt ontzettend veel vrienden, maar het is nooit voor een lange tijd en daar heb ik moeite mee. Het kost mij veel energie.Komodo National Park Ik probeer wel te accepteren dat het nou eenmaal zo is. Ik besef mij steeds meer dat je, net als thuis, op reis ook mindere dagen kunt hebben. Dat het niet alleen maar feest is. Desondanks is dit ook fijn om te ervaren, hierdoor waardeer ik namelijk meer dan ooit alles wat ik thuis heb en verlang ik ook naar Nusa Pendinathuis. Jullie hoeven dus niet bang te zijn dat ik voor altijd weg blijf ;)

Morgen vlieg ik naar Vietnam, een nieuw hoofdstuk.

1. Ramona Kooi:
    Toppertje!!
  2. Winda:
    20 juni 2018
    Weer een mooi verslag van je reis. Wat een belevenis.
  3. Jenne Bleijenburg:
    20 juni 2018
    Gelezen in een graanveld met uitzicht op zee op het eiland Rugen, een hele andere ervaring maar wel een mooie...het is hier zo stil,afgezien van alle leeuweriken en kraaien))
    Lotte , je bent een mooie schrijfsteren beleef je tocht en gevoelens een beetje mee.
    En hoor graag weer van je volgende belevenissen .liefs Jen
  4. Kees en Corrie:
    20 juni 2018
    hoi Lotte. Knap van je, zo in je uppie. Maar je zult alles veel intenser ervaren, denk ik. Wat een mooie verhalen. Je schrijft boeiend. Heb er respect voor dat je ook eerlijk voor je mindere momenten uitkomt. Nog een goede voortzetting van je reis en eerst dus veel plezier in Vietnam. Ik ben nu al nieuwsgierig naar de foto's. Groetjes Corrie en Kees
  5. Wies toine en Kids:
    20 juni 2018
    Weer genoten van je verslag. Echt karakter getoond. Top hoor. Dit neemt niemand je meer af. Veel plezier in Vietnam. XXX
  6. L. Rozema:
    21 juni 2018
    Geweldig! Lotte in haar eentje op wereldreis. Dit had ik niet achter jou gezocht. Daar moet je wel lef voor hebben, en dat heb je! Het lijkt me geweldig om kennis te maken met heel andere mensen en culturen op de wereld. Heb genoten van je verslaggeving over Bali en Lombok . En een mooie bijkomstigheid hierbij is dat je een volleerd verslaggeefster bent. Het thuisfront kan nu volop mee genieten, Indonesie een fantastisch mooi land dicht bij de evenaar waar de zon het hele jaar om 6 uur ondergaat en om 6 uur opkomt en alle dagen mooi en warm weer. Het verslag over je 3 daagse tocht naar de top van de Renjani op Lombok bracht me in herinnering terug naar l949 toen we als militair waren gelegerd aan de voet van de Slamat een hele hoge berg op midden Java. Vaak op patrouille, bergie op, bergie af! Als ik er aan terug denk doen me de benen en voeten nog zeer. Jij weet er nu alles van.
    Ik wens je een goede reis naar Vietnam en verder.

Groetjes van Opa.
  7. Egbert:
    21 juni 2018
    Je schrijf mooi, dame.

Ik moest wel lachen om je dragers. Mijn nichtje zo'n blanke dame met haar eigen dragers een berg op. Ik hoop dat je - wapperend met je waaier - ze niet te veel hebt uitgescholden of hebt opgejaagd. :-)

Anyway, veel plezier in Vietnam. Dat ligt bijna aan de rand van de aarde vanaf hier gezien, dus val er niet vanaf.
  8. Jan en Marianne:
    24 juni 2018
    Vanuit Wapenveld een hartelijke groet voor jou! Leuk om jouw (soms dappere) ervaringen te lezen. Reizen is je hart verwijden. Succes en bovenal veel plezier! groetjes , Jan & Marianne